Ritme: muziek in de Franse lessen
- (Tweetalig) vwo, (tweetalig) vwo/havo en havo/vmbo-t
In Eldeweek 2 vindt op vrijdag voor de eerste keer het Concours de la Chanson plaats. De afgelopen weken hebben de leerlingen bij Frans gewerkt aan de voorbereiding van dit Franse liedjesfestival. De leerlingen kozen -na een aantal Franse nummers te hebben gehoord- een eigen Frans liedje uit.
In groepjes van drie gingen ze daarna met diverse opdrachten aan de slag. Eén van de opdrachten was: maak een ‘fiche d’identité’ van de zanger(es) van het nummer. En ook: waar denk je dat het nummer over gaat? Verder schreven de leerlingen een recensie over een concert en gaven ze zelf hun mening over de muziek.
De hoofdopdracht is het maken van een videoclip bij het nummer, en die opdracht gaan de meeste groepjes binnenkort uitvoeren. Hiervoor leren ze de songtekst, ‘les paroles’ uit het hoofd en ik heb in de gaten dat we verrast gaan worden met verkleedpartijen en te gekke dansjes. Sommigen vinden het best ‘voor schut’, maar heel eerlijk stiekem ook ‘très chouette!’
Je kan wel zeggen dat iedereen weer creatief aan de slag is gegaan met de opdrachten en dat levert sfeervolle en muzikale Franse lessen op! Ook werken ze weer volop samen en houden ze de inleverdatum in de gaten. Goede afspraken maken en plannen is hierbij belangrijk.
De leerlingen bekijken de clips in de lessen Frans en beoordelen deze. Elke klas kiest het beste filmpje. Tijdens het Concours de la Chanson worden de ouders van de leerlingen uit de betreffende klassen uitgenodigd om deze filmpjes te komen zien. Dit onder het genot van een drankje en een Franse versnapering. Dat belooft een erg gezellig en lekker samenzijn te worden, ‘un très bon spectacle amusant!’
‘Joyeux Noël et Bonne Année 2024!’
Inge de Bruijn – docent Frans