DRAMAtaal
In het kader van groepsbinding en de gouden weken die centraal staan in de eerste periode van het nieuwe schooljaar gaan brugklasleerlingen naar de voorstelling DRAMAtaal. Ook de ouder(s)/verzorger(s) van deze leerlingen krijgen de gelegenheid om een aparte voorstelling bij te wonen die speciaal op hen is gericht.
DRAMAtaal wordt gegeven door Wendy Fok, oprichtster van Dramataal, improvisatietheaterdocent en Neerlandicus. Ze neemt leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) mee in de wereld van pubergedrag.
Bij de voorstelling aan leerlingen spiegelt Wendy het gedrag van leerlingen in de zaal, benoemt wat ze ziet en vraagt door. En ‘Weet ik niet’ of ‘Leuk’ zijn dan geen antwoord. Want: “Je weet waarom je iets doet. Wellicht heb je geen zin om dat te vertellen, je doet dan je luiken dicht”, zoals Wendy het verwoordt. “Maar het is veel stoerder en krachtiger om je kwetsbaar op te stellen en gewoon te vertellen waar je gedrag vandaan komt.”.
Tijdens haar voorstelling aan ouder(s)/verzorger(s) gaat Wendy in op vragen als: Hoe reageren we op elkaar zoals we doen? Terwijl we eigenlijk goed weten wat een prettige reactie op de ander is?
Wendy legt en speelt het beeldend uit en benoemt de ‘knoppendrukker’ die in ons binnenste huist en vaak tegen beter weten in op ‘rode’ knoppen drukt waardoor we allerlei typen gedragingen uiten die niet wenselijk zijn.
Hoe kunnen we dit keren naar wenselijk gedrag? Daarvoor is het nodig om in verbinding te komen met elkaar en het gesprek aan te gaan. Dat kan alleen door het lef te hebben om kwetsbaarheid te tonen. Dat is waar Dramataal over gaat. Ik zie jou. Jij ziet mij. De kracht van kwetsbaarheid. Wie ben je en waarom doe je wat je doet? Of misschien wel: wat doe je en waarom verberg je wie je bent?
Om deze verbinding aan te gaan en manier van gesprekken voeren te doen slagen, hebben we elkaar allemaal nodig: de school, docenten, ouders en medeleerlingen.
Meer informatie over DRAMAtaal vindt u op Dramataal – de kracht van kwetsbaarheid