
“Vrijheid is dat je alles mag doen, zolang je een ander niet schaadt.” – Leerlingen over de Week voor de Vrijheid
- Algemeen
Tijdens de jaarlijkse Week voor de Vrijheid staat het Elde College uitgebreid stil bij de betekenis van vrijheid. Leerlingen nemen actief deel aan een breed scala aan activiteiten die gericht zijn op bewustwording, verdieping en dialoog.
Het doel van deze thematische week is om contextrijk en betekenisvol onderwijs te bieden vanuit de kernwaarde vrijheid, in lijn met de burgerschapsdoelen. Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over vragen als: Wat betekent vrijheid voor mij? Waar liggen grenzen? En hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich vrij én veilig kan voelen?
Speciaal voor deze week werd lesmateriaal ontwikkeld en in verschillende vakken en schoolbrede activiteiten stond het thema centraal. Naast klassikale lessen en groepsgesprekken maakten ook gastlessen deel uit van het programma. Hierdoor kwamen leerlingen in aanraking met diverse perspectieven en verhalen van buiten de school.
Deze volgende leerlingen ut klas ET2C deelden hun perspectieven over het thema.
- “Vrijheid is belangrijk, omdat je eigenlijk alles mag doen wat je wilt, als je daarmee iemands vrijheid afneemt,” aldus Elisa Sno
- “Slim zijn betekent ook weten dat je dingen kunt doen die je zelf wilt, maar zonder dat anderen daar last van hebben,” voegde klasgenoot Lis Daams toe.
- Noa Kempen benadrukte: “Iedereen moet zich veilig kunnen voelen, en dat kan niet als iedereen zomaar alles mag doen.”
Hoewel Elisa, Lis en Noa aangaven dat “een week best lang is”, erkennen ze ook hoe waardevol het is: “Het is goed dat dit wordt georganiseerd, want iedereen moet zich veilig kunnen voelen op school. Vrijheid betekent ook rekening houden met elkaar.”
Door actuele thema’s te verbinden aan persoonlijke ervaringen en historische context, draagt de Week voor de Vrijheid bij aan het vergroten van maatschappelijk bewustzijn en het stimuleren van kritisch denken. De week sluit aan bij de bredere leerlijn burgerschap, waarin ruimte is voor dialoog, empathie en het actief leren meedoen in de samenleving.