
Van Schijndel tot Den Haag: Leerlingen denken mee over asiel en migratie
- (Tweetalig) vwo, (tweetalig) vwo/havo en havo/vmbo-t
- Algemeen
- Schijndel
Hoe ga je als samenleving om met migratie en welke feiten en perspectieven spelen een rol in dit debat? In het kader van het vak maatschappijleer en aansluitend op de Week voor de Vrijheid krijgen alle vierdeklassers (tweetalig) vwo en havo op het Elde College deze week een bijzondere gastles van Marieke Tetteroo, managing consultant bij BMC – een adviesbureau in de publieke sector – en specialist op het gebied van asiel en migratie.
Leerlingen uit havo 4 en 5 schreven eerder een brief aan minister-president Schoof. Hierin adviseerden zij over maatschappelijke thema’s, gaven ze aanbevelingen voor het beleid en formuleerden hun persoonlijke wens voor de toekomst van Nederland op dit vlak.
Voor Feline Deelen uit havo 5 was het een verrassende ervaring. “Ik vind het goed dat je als leerling écht iets te zeggen hebt,” vertelt ze. “Ik twijfelde of zo’n brief iets zou opleveren, maar toen er een reactie kwam, voelde dat best bijzonder. Zeker als je uit een klein dorp als Schijndel komt.”
Ook klasgenoot Daantje van Geffen ziet de meerwaarde van dit soort lessen. “Het is belangrijk dat jongeren hierover leren,” zegt ze. “Ook in Schijndel speelt het. Het is niet iets dat alleen in grote steden gebeurt.”
Leerlingen Feline Deelen en Daantje van Geffen uit klas H5A merken dat het onderwerp leeft onder jongeren. “We bespreken het in de klas als het in het nieuws is,” vertellen de leerlingen. “Dan merk je pas hoe ingewikkeld het eigenlijk is.” Wat ook opvalt is hoe migratie vaak in de media wordt neergezet. “In het nieuws lijkt het vaak negatief, alsof migranten alleen voor problemen zorgen,” zeggen ze. “Maar het is niet zwart-wit. Je gaat je afvragen: klopt het beeld eigenlijk wel?”
Chrissie Goossens, docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen, deelde dit bijzondere onderwijsproject op LinkedIn en nodigde professionals uit om verder in gesprek te gaan over deze thema’s. Het bericht trok de aandacht van Marieke Tetteroo, die enthousiast reageerde en haar expertise graag in de klas inzet.
De gastlessen sluiten aan bij de doorlopende burgerschapsleerlijn en het vak maatschappijleer. Leerlingen krijgen niet alleen feitelijke informatie over asiel en migratie, maar onderzoeken ook de achterliggende oorzaken en gevolgen van deze complexe vraagstukken. Ze leren over verschillende perspectieven binnen het maatschappelijke debat en worden gestimuleerd om kritisch na te denken over mogelijke oplossingen.
Met deze inspirerende lessen draagt het Elde College bij aan meer wederzijds begrip, dialoog en maatschappelijke betrokkenheid.