Leerlingen kruipen in de huid van raadsleden tijdens politieke jongerendag
- Algemeen
- Schijndel
- Vmbo/praktijkonderwijs
- (Tweetalig) vwo, (tweetalig) vwo/havo & havo/vmbo-t
Vorige week namen leerlingen uit havo 4 en 5 (maatschappijwetenschappen) en leerlingen theoretisch klas 4 (maatschappijkunde) een dag lang plaats in de zetels van de raadszaal van Meierijstad in Sint-Oedenrode. Onder het thema Iedereen doet mee in Meierijstad bedachten ze ideeën om hun gemeente inclusiever te maken.
Brainstormen in fracties
De leerlingen waren verdeeld over vijf fracties. Iedere groep werkte aan een eigen plan om Meierijstad toegankelijker en aangenamer te maken voor iedereen. Na een ochtend vol brainstormen en plannen maken, was het na de lunch tijd om hun ideeën te presenteren.
De voorstellen waren divers en creatief. Drie groepen richtten zich op meer toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel met onder andere verharde wegen, trapliften en een verbod op wegversperringen. Andere ideeën waren een prikkelarme feesttent en een pratende menukaart.
Vragenvuur in de raad
Na de presentaties barstte er een levendig vragenvuur los: “Hoe gaan jullie dat betalen?”, “Iemand in een rolstoel heeft toch niks aan een bankje?” en “Hebben jullie al sponsoren?” De leerlingen stelden elkaar scherp op de plannen, maar kwamen er nog niet helemaal uit. In de eerste stemronde kreeg elk voorstel alleen de stemmen van de eigen groep.
Onderhandelen en polderen
Het politieke spel was begonnen. Met tactisch overleg en zelfs een potje steen, papier, schaar bereikten de leerlingen uiteindelijk een polderoplossing die de meerderheid overtuigde.
Van idee naar uitvoering
Hoewel het plan nog niet direct uitgevoerd kan worden, gaan de leerlingen op school verder met de uitwerking. Met een bijdrage van 500 euro van de school kan hetidee binnenkort echt werkelijkheid worden.