Akraman en Cailynn presenteren voor ouders en mentor
- Algemeen
- Driehoeksgesprekken
- Eigen regie
- Elde Begeleiding
Elde begeleiding: leerlingen presenteren zelf hun doelen en verhaal tijdens de driehoeksgesprekken. Hoe hebben de leerlingen dit gesprek en de presentatie ervaren?
Akraman en Cailynn uit de HT-brugklas (havo / vmbo theoretisch) in Schijndel presenteerden begin december tijdens de driehoeksgesprekken hun persoonlijke doelen en verhaal aan ouders en mentor mevrouw Sleegers. Deze gesprekken vinden op (tweetalig) vwo/havo twee keer per jaar plaats in de brugklas. De leerlingen bereiden zelf een presentatie voor. Hoe het ging? Beide leerlingen antwoorden tegelijkertijd: “Prima!”.
Voorbereiding
Mentor Karen Sleegers vindt het mooi om te zien hoe de interactie ontstaat tussen leerling, ouder(s) en school. “Door de leerlingen te laten presenteren, komt er echt een gesprek op gang. Ze hebben zelf de regie.” Een goede voorbereiding is daarbij belangrijk. “Daar helpen we ze bij. Tijdens het reflectiegesprek tussen leerling en mentor voorafgaand aan het driehoeksgesprek, nemen we de persoonlijke doelen door. Dan komen vragen aan bod, zoals: ‘Hoe gaat het met je? Waar ben je trots op? Aan welke doelen wil je werken? Waar loop je tegen aan? Hoe kunnen wij of je ouder(s) je ondersteunen?’
Cirkel rond
Naar aanleiding van dat gesprek bereiden de leerlingen de presentatie voor. Cailynn: “Mijn doel is om mijn havodiploma of hoger te behalen om later een goede baan te kunnen krijgen. Tijdens het gesprek ging het niet alleen om cijfers. Ook vertel je bijvoorbeeld of je makkelijk vrienden maakt, over de manier waarop je leert en plant en over welke stappen en begeleiding nodig zijn om je doelen te bereiken.” Mentor Karen Sleegers vult aan: “De leerlingen halen ook input van hun ouder(s), mentor en vakdocenten op. Wat valt hen op? Wat vinden zij van je? Welke tips en tops hebben ze? En daarmee is de cirkel rond. Lekker in je vel zitten, en werken aan de beste resultaten. Dat is wat telt.”
Ouders verrassen
“Mijn vader was trots op mij. Hij was blij om te horen dat ik goede cijfers haal en te weten wat ik allemaal doe”, vertelt Akraman. Zijn mentor vult aan: ”Zijn vader was heel verrast. Thuis is hij best gesloten en nu zag hij zijn zoon met zelfvertrouwen zijn verhaal vertellen. Dat is mooi om te aanschouwen!”
In de verhalenreeks ‘Onderweg naar jou!’ vertellen leerlingen over hun persoonlijke ervaringen op het Elde. In deze eerste reeks zijn leerlingen uit leerjaar 1 en 2 aan het woord. Ook verschenen/verschijnen de verhalen:
- Even wennen in de brugklas: Mayra en Famke (tweetalig vwo Schijndel)
- Even wennen in de brugklas: Adam en Loek (havo / vmbo-theoretisch Schijndel)
- Anne, Jasmijn en Naomi vertellen over de driehoeksgesprekken (tweedejaars leerlingen mavo/kader Sint-Michielsgestel)
- Brugklassers Teun en Thijs: “Je hebt echt een eigen plek hier” (vmbo theoretisch / kader Schijndel)
- Brugklassers Juul en Nyncke: “Snel vertrouwd in het E-gebouw” (vmbo theoretisch/kader Schijndel)
- Brugklassers Mike, Fee en Yalisa: “Iedereen kent elkaar op het Elde Gestel”